16. Drömprojektet
Mitt projekt
I mitt projekt kommer jag att driva ett företag där jag städar hos olika företag. Jag kommer främst av allt statsa på att städa hemma hos företag, men om det kanske är någon privat person som behöver hjälp med städningen så skulle vi kanske kunna hjälpa till någon gång. Men företagen går i första hand. Företags formen som jag kommer att använda mig utav är Enskild närings - verksamhet då det är jag som äger företaget men jag kommer att anställa folk.
Marknadsföring
Min markandsföring kommer ske på det sättet att jag första kommer starta upp en sida på facebook där man både kan se priser, tider och annat man behöver vet innan man bokar. När jag sedan har fått ihop en snygg sida på fecbook kommer jag att börja göra annonser på facebook så jag får lite mera kunder, men jag kommer också att sätta upp reklam på stan om hemsidan och om mitt företag att vi finns. Sedan så kommer jag ha en hemsida där man kan veta all information om mitt företag om hur städningen går till, lediga tider och priserna för min uppdrag.
Genomförande
Det kommer funka så att alla kunder kommer kunna boka olika typer av städning så som storstädning, flyttstädning, grundstädning, köksstädning, badrumsstädning eller putsning av alla fönster i hemmet. Om man känner att man kanske inte orkar eller har tid att städa kan man även boka så kallad regebunden städning. Regelbunden städning innebär att vi kan komma och städa hos folk varje vecka, varannan vecka eller en gång i månaden. Kunderna bokar en tid hos oss genom vår sida som vi har på facebook där dom väljer vilken typ av städning dom skulle vilja ha och sedan får dom välja från våran prislista hur länge dom vill att vi ska städa hos dom. Jag kommer att ta ett företagslån för att kunna starta upp min verksamhet för att kunna köpa in produkter, marknadsföra och för att kunna åka ut till mina kunder på dom uppdrag som jag får.
Putsning av fönster
Pris/timme: 350:-
3 tim / tillfälle: 1.050:-
4 tim / tillfälle: 1.400:-
5 tim / tillfälle: 1.750:-
6 tim / tillfälle: 2.100:-
7 tim / tillfälle: 2.450:-
8 tim / tillfälle: 2.800:-
Köksstädning & badrumsstädning
Pris/timme: 400:-
3 tim / tillfälle: 1.200:-
4 tim / tillfälle: 1.600:-
5 tim / tillfälle: 2.000:-
6 tim / tillfälle: 2.400:-
7 tim / tillfälle: 2.800:-
8 tim / tillfälle: 3.200:-
Grundstädning
Pris/timme: 400:-
3 tim / tillfälle: 1.200:-
4 tim / tillfälle: 1.600:-
5 tim / tillfälle: 2.000:-
6 tim / tillfälle: 2.400:-
7 tim / tillfälle: 2.800:-
8 tim / tillfälle: 3.200:-
Flyttstädning
Pris/timme: 500:-
3 tim / tillfälle: 1.500:-
4 tim / tillfälle: 2.000:-
5 tim / tillfälle: 2.500:-
6 tim / tillfälle: 3.000:-
7 tim / tillfälle: 3.500:-
8 tim / tillfälle: 4.000:-
Storstädning
Pris/timme: 500:-
3 tim / tillfälle: 1.500:-
4 tim / tillfälle: 2.000:-
5 tim / tillfälle: 2.500:-
6 tim / tillfälle: 3.000:-
7 tim / tillfälle: 3.500:-
8 tim / tillfälle: 4.000:-
Kostnader
Jag kommer att ta ett företagslån på cirka 50.000 kronor för att finansiera inköp av industridamsugare, städmaterial, marknadsförning, annonsering, bil med mitt företags logga på. Jag kommer att köpa in två stycken dammsugare som kostar 3000kr/st och sedan räknar jag med att köpa in regöringsmaterial för 10.000 kronor så som fönsterputs, rengöringsmedel, borstar, trasor, svampar, damvippa, mopp, dammsugarpåsar, rengörings medel för toaletten, plastpåsar, sopsäckar, handskar, svinto, hink, mopp, torrmopp, sopkvast, fönsterskrapa och tills sist papper. Jag kommer sedan att spendera cirka 1.000 kronor i månaden på dessa material. Sedan så tänkte jag köpa in olika kontorsmaterial för att kunna planera, fakturerar m.m. som blir ungefär 1.000 kronor då men ungefär 200 kronor i månaden för att fylla på.
Jag kommer att starta upp en hemsida där information om mitt företag finns, man kan alltså se vilka tider som är lediga och vilka priser vi har. Hemsidan kommer jag att starta på http://www.webnode.se/ där jag kommer att betala 148kr/månaden och då får jag en e
Jag måste alltså lägga ut 47.000 kronor för att börja med min verksamhet, och sedan kommer jag att få betala ungefär 4.448 kronor i månanden för både rengöringsmaterial, kontorsmaterial, min hemsida, annons på facebok och bensin. Jag måste därför tjäna ungefär 10.000 kronor varje månad och med det betalar jag mina 4.448 kronor för alla material och annat som behövs för att genomföra mitt jobb. Då har jag 5552 kronor kvar och av dom 5000 kronorna ska jag ha i lön, men jag måste betala en arbetsgivaravgift till staten vilket blir 5000x31,4=154 kronor. Jag ska alltså betala 154 kronor i arbetsgivaravgift till staten.